Премествайки се от планините с лед и черната земя на родната си Исландия, мулти-талантливата Бьорк разпростря влиянието си далеч, докосвайки всички ъгли на нашия свят с вълшебното си влияние.

В областта на модата, визуалното изкуство, науката и, разбира се, музиката, тя със сигурност остави своя отпечатък. Откакто за пръв път се премести в Лондон през двадесетте си години и направи международен бум с албума си „Post“, тя продължава да обърква очакванията ни относно това на какво е способен един артист.

Също като всички нас и тя имаше своите неуспехи, но продължава да обърква и удивлява безспирно в продължение на десетилетия. Нека да разгледаме по-внимателно различните елементи, от които е съставена тази сложна личност:

ПЕЙЗАЖ

Във видеото на Мишел Гондри за видеоклипа за песента й “Joga”, идеята за красотата на исландския пейзаж в изкуството на Бьорк приема една от най-силните си форми. Въртящата се камера се движи високо над буйни зелени долини, древни скални образувания и буйни реки, докато Бьорк пее за „емоционалните пейзажи“.

Тук суровата красота на родното й място е силно синхронизира с вътрешните пропасти на нейната музика. Тази драматичност на природата е навсякъде в работата на Бьорк, от Dazed & Confused обложките до даването на името й на екологични кампании в опит да се предпази родната й Исландия от опустошенията на големите корпорации. Нейното сътрудничество със Скандинавския съвет доведе до осъществяването на идеята й, наречена „Образователна програма Биофилия „, която няколко северноевропейски страни приеха в своите училища. Самата тя споделя:

По време на работата ми със скандинавските училища за албума „Biophilia“ стана очевидно, че по-кратките учебни дни за сметка на повечето свободно време вдъхновява много въображението и не само прави децата по-щастливи, но накрая се появяват и много повече оригинални резултати.

МОДА

Това е един друг стил, със сигурност далеч от модния в буквален смисъл и в същото време с двата крака вътре, имайки предвид честите колаборации на исландката с дизайнери от световна величина. Всички помним „лебедовата“ й рокля за Оскарите. Когато излизаше на сцената през 90-те, модните й предпочитания бяха вдъхновени от пънк визията на ранната и банда Sugacubes. Ако добавим словосъчетанието футуристично хипи, ще имаме някакво определение за външния й вид от ранните й клипове.

През 2000 година вече е приветствана с отворени обятия от модната индустрия, като успешно си сътрудничи с дизайнерската компания M/M, базирана в Париж, и защитава тъмната страна на дизайнера Александър Маккуин.

ТЕХНОЛОГИЯ

През 2011 г. в своята „Биофилия“, Бьорк прегърна технологията по нов и вълнуващ начин, работейки в областта на научната фантастика и включвайки футуристични елементи в нейния музикален пейзаж. Ключовите теми от този запис включват физиката на звуците, връзката на хората със слънчевата система и изследват най-малките детайли, съвсем до атома. Това е мултимедийно изживяване, което включва различни концепции за музикология. Това е музика от артист, който напълно възприема различните вълнуващи начини, по които технологията може да бъде използвана.

Бьорк дори обедини усилията си с легендарния натуралист Дейвид Атънбъроу за филм, изследващ връзката между музиката и природата в един новаторски експеримент.

КИНО

Работата с Ларс фон Триер по невероятния филм „Танцьорка в мрака“ определено не бе най-приятното изживяване за исландската перла, тъй като на снимачната площадка се сблъскаха двама души, с изключително силна индивидуалност и воля, всеки от които желаеше да направи нещата по своя си начин. По този повод Бьорк казва: „Никога не работете с Триер, защото той ще ви изяде душата!“ 

Забележително е и сътрудничеството с нейния вече бивш съпруг, също артист Матю Барни в „Drawing Restraint 9“. Както може да се очаква от Барни, това е изключително индивидуалистична и визуално очарователна, странна творба, в която виждаме Бьорк на борда на японски китоловен кораб. Филмът определено си заслужава гледането, дори и само заради, костюмите, дизайна и завладяващото присъствие на Бьорк.

Много бързо получавам клаустрофобия в собствената си глава.

Мисля, че във времето на Тръмп е нужно да имаме план, манифест, алтернатива. За нашия вид това е въпрос на живот и смърт. Като музикант усещам, че мога да предложа поетичната страна на музиката, според която след нещастията човек трябва да създаде нов свят, да го ушие или избродира, да си го измисли. Той няма да ни бъде даден, само защото го заслужаваме, нещата не работят така. Трябва да си представим нещо, което не съществува, да изровим дупка в бъдещето и да поискаме място за него. Това надежда за борба за територия в бъдеще. В днешния ден това ровене е утопия, но в бъдеще то ще се превърне в наша реалност.

Намирам работохолизма за изключително непродуктивен. Така на човек не му идват нови идеи, а само превърта старите до безкрай.

Вероятно съм по-консервативна, отколкото хората смятат. Все още живея близо до мястото, където съм родена. Обградена съм от природа, приятели, роднини, много голяма част от живота ми е свързан с музиката по един или друг начин. В писането на песни и начина на пеене обаче бих направила скок с бънджи. Не казвам, че ще е успешен, но бих опитала.

Вижте още: БЬОРК: ЛЮБОВТА ЩЕ НИ ПАЗИ ОТ СМЪРТТА