Има четири вида проблеми. Ако сте истински интелигентен, ще сте в съзнание за тези четири проблема.

Не си мислете, че проблемите в живота ще се разрешат с напредъка на материалната цивилизация.

Не мислете, че строежите, небостъргачите, ще разрешат проблемите в живота. Не!

Проблемите в живота са четири вида: раждане, смърт, старост и болести. Ако не можете да ги разрешите, те си остават същите. Разрешението е… Както например нашите телесни нужди – изхранването, съня, самозащитата и възпроизвеждането…

Проблемите, свързани с храната, съня, самозащитата и възпроизводството или сексуалния живот, тях ги има и в животинския свят, или сред създанията, по-ниско от човека. Но тези проблеми се разрешават автоматично от законите на природата.

Птиците, зверовете, те също се хранят. Те нямат икономически проблеми. Те също спят, имат своите партньори и водят сексуален живот. Те се защитават по свой начин.

Човешката форма на живот е с най-развито съзнание и интелигентност. Ако ние сме ангажирани само с разрешаване на тези проблеми – ядене, сън, самозащита и възпроизводство – ние не сме много по-напреднали от животните, тъй като те имат същите проблеми и се опитват да ги разрешат.

Така че какъв напредък осъществяваме като човешки същества? Ние твърдим, че сме по-висши, че притежаваме по-развито съзнание, но как ползваме това съзнание и висша интелигентност? Като животните…

Има един стих от Рабиндранат Тагор. Смисълът е, че ако някой е злонамерен (зловреден), това е осъдително. Но ако някой друг търпи това, това също е осъдително. Ако сте злонамерен или вършите нещо лошо, Вие действате престъпно. Но ако Вие търпите лошите дейности – Вие също сте престъпник.

Истинските герои не говорят много. Те доказват практически своите умения, чрез своите доблестни дейности.

Шрила Прабхупада е индийски религиозен водач, разпространител на учението на гаудия вайшнавизма в Индия и Западния свят и основател на организацията Международно общество за Кришна-съзнание. Той е роден в Каклута, Индия. 

След като публикува първите три тома на Шримад Бхагаватам Бхактиведанта заминава на запад. Той пристига в САЩ през 1965 година. През последвалите години написва авторитетни коментари върху над 60 тома от философската и религиозна класика на Индия.

Вижте още: Седемте долини по пътя на човека – Карта на суфиите