Поет, писател, дизайнер, художник, скулптор, сценарист, актьор и режисьор, Жан Кокто е една от най-митичните фигури във френското изкуство.

На 19 години публикува първия си том с поезия, озаглавен „Лампата на Аладин“ и макар и да твори в различни сфери, до края на живота си винаги е считал сам себе си главно за поет.

Кокто е сред създателите на течението сюрреализъм, наречено така от поета Гийом Аполинер. Освен че е бисексуален, поетът е известен и с пристрастието си към опиума, под чието въздействие създава и една от най-известните си творби пиесата „Ужасните деца“Неговият кръг от приятели и любовници включва Пабло Пикасо, Амедео Модилиани, Гийом Аполинер, Марсел ПрустМарлене Дитрих, Коко Шанел и Едит Пиаф

Жан Кокто, според Амедео Модилиани

Известна е неговата скандална за времето си хомосексуалната връзка с красивия и доста по-млад Жан Маре, който играе в някой от най-емблематичните филми, режисирани от Кокто.

– „Ако излизате с мен, всички ще помислят, че сте ми любовник“, казва Жан Кокто.

– „За мен това ще бъде чест!“, отвръща Жан Маре. 

Жан Кокто и Жан Маре

През 1940 г. написва пиесата „Равнодушният красавец“ специално за Едит Пиаф. Умира от сърдечен удар на 74-годишна възраст, броени часове след като разбира за нейната смърт.

Голямата тактика на жените се състои в това да те накарат да повярваш, че си обичан, когато не те обичат, и да скрият любовта си, когато обичат.

Обичам котките защото харесвам дома си, а постепенно те се превръщат в неговата душа.

Огледалата трябва да мислят повече, преди да отразяват.

По-лесно е да разпознаваш, отколкото да опознаваш. това не изисква особени усилия.

За умрелите, истинският гроб е в сърцето на живите.

Модата е това, което се демодира.

Аз вярвам в късмета: как иначе бихте могли да обясните успеха на тези, които не харесвате.

Пенелопа била последното изпитание, което Одисей трябвало да изтърпи в края на пътешествието си.

Фалшивите таланти се боят от смешното.

Аз знам, че изкуството е съвършено необходимо, колкото и да не знам защо.

Изкуството е наука, обяснена по-ясно.

Онези, които разбират таланта, знаят, че истинският творец търси винаги простотата на изказа.

Вундеркиндите, като правило, са деца на родители с богато въображение.

Свърши половината работата, останалата ще се свърши сама.

Бъди себе си. Светът се възхищава на оригинала.

В голям град е възможно повече да видиш, затова пък в малкия – повече да чуеш.

Историята – това е истина, която е станала лъжа. Митът – това е лъжа, която е станала истина.

Най- красивите рокли се носят, за да бъдат съблечени.

Изгубих седем добри приятели, което значи, че Бог се е смилил над мен седем пъти, без да го осъзнавам. Дал ми е приятелство, после ми го е отнел, но ми е изпратил друго.

Жан Кокто и Марлене Дитрих

КОГАТО ПОД ЗЕМЯТА БЪДЕМ В ЯМА…

Когато под земята бъдем в яма,
(навярно плитка би била),
ще ни измъкне сила по-голяма
от изпарените тела;

по гръб или пък по очи (езика
от смисъл там ще е лишен),
ни лекота, ни тежест – никак
не ще се вижда нощ и ден.

Обратно всичко ще се претворява,
тъй че иди го разбери;
ще можем в чужди сънища тогава
да преминаваме дори.

Умра ли пръв, в съня ти ще се вмъкна –
ще видя как, догдето тук
съм спял, в къдрицата ти длани втъкнал,
заменяла си ме със друг.

Вижте още: ПИКАСО или римска импровизация – ЖАН КОКТО