.
Филмовият режисьор Брайън де Палма, най-големият фен на Алфред Хичкок тази година навърши 80.
От „Кари“ (1976) до „Мисията невъзможна“ (1996) той определено оставя своя отпечатък в Холивуд.
Роден на 11 септември 1940 година в Ню Джърси, Де Палма неприкрито идолизира и заимства от Алфред Хичкок или както коментират филмовите критици „развива и пренася напред във времето идеите и стила на майстора (Хичкок)“.
В края на краищата, не е толкова важно какъв сюжет снимаш, ако умееш да създадеш на екрана свой собствен свят.
Още в края на 60-те години Де Палма е член на вътрешния кръг на „Нов Холивуд“, иновативно движение в американското кино, което напълно преобръща старата и задушна холивудска студийна система.
Заедно с режисьори като Мартин Скорсезе, Стивън Спилбърг, Джордж Лукас и Питър Богданович, Де Палма работи смело и енергично.
Докато по това време режисьори като Скорсезе се занимават повече със стил и естетика, други като Лукас с „Междузвездни войни“ например проявяват силно чувство за маркетингов потенциал от комерсиалната и популярната страна на киното.
Брайън де Палма поставя себе си между изкуството и големите пари, съчетавайки по малко от двете.
Първите му филми се отличават с готовност за експерименти, естетическа смелост и официални структури. В същото време те са изключително пленителни, напрегнати и вълнуващи.
С филм като „Кари“ (1976) той става специалист в жанра ужаси и психотрилъри.
Не гледам филми, пораждащи страх. Със сигурност не бих отишъл да гледам творбите си.
Тази комбинация достига своя апогей в по-късните филми на Де Палма, но не винаги в негова полза, според някои критици в бранша.
Филми като „Недосегаемите“ (1987) и „Мисията невъзможна“ (1996) привличат огромни тълпи в киносалоните по целия свят, но биват окачествени като „плитки“ и предсказуеми в сравнение с по-ранните му творби.
Еротизъм, сeкс и насилие – темите, чрез които той хроникира американското общество.
Темите, които следва Де Палма остават последователни през цялата му кариера – насилието, сeксyалността и психологическите проблеми са основни елементи в неговата работа и често са представени много кърваво.
Поради тази причина някои негови филми предизвикват силни противоречия, което повлиява участието му в различни филмови класации със строги критерии за определяне на подходящо за възрастта съдържание.
Независимо от това, Де Палма успява да забавлява аудиторията, дърпайки завесата на съвременното американско общество с филма „Изстрелът“ (1981) например, със своя сюжет посветен на параноята и наблюдението.
Нова ера на напрежението на Хичкок
Полираните, изискани визуални елементи са от основно значение за работата на Де Палма. Има много малко режисьори, които могат да използват ефекти като забавяне на времето и разделен екран.
В тези режисьорски похвати Алфред Хичкок е безспорно неговият модел за подражание. Влиянието му е толкова силно, че някои от филмите на Де Палма – „Мания“ (1976), „Облечена да убива“ (1980) – изглеждат като римейкове или вариации на филмите на Хичкок.
Чрез най-малките подробности и намеци, Де Палма напомня работата на своя предшественик с невероятно умение.
Хичкок е този, който дестилира същността на филма. Той е като учебник по кино. Всичко е там. Използвал съм много от неговата граматика.
Но дали Де Палма може да бъде определен просто като копиращ Хичкок или всъщност представлява един блестящ новатор? Въпросът остава спорен.
Филмовият критик Джеймс Монако отбелязва в своята книга от 1979 „Американският филм сега”, че най-успешните филми на Де Палма в търговски план са тези, които имитират майстора (Алфред Хичкок).
Въпреки това обаче по-късните филми на Де Палма, като „Мисията невъзможна“ (1996), се оказват далеч по-доходоносни за режисьора, макар че вече не напомнят стила на Хичкок.
Брайън Де Палма сменя своето прозвището
Съвсем наскоро режисьорът привлече вниманието към себе си като автор на книгата „Необходими ли са змии?“, написана заедно с партньорката му Сюзън Леман. Трилърът разказва за американски сенатор, който има връзка с много по-млада жена, като книгата е вдъхновена от случая с бившия кандидат за президент Джон Едуардс през 2008 година.
Предстоящ филм, вдъхновен от Харви Уайнстийн
Следващият филм на Де Палма също ще бъде за сeкcyален тормоз и злоупотреба с власт. Озаглавен „Хищник“ и вдъхновен от скандала около Харви Уайнстийн. Производството на предстоящата лента към момента е прекъснато поради пандемията от коронавирус.